Time for school! And travelling... :) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu Time for school! And travelling... :) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu

Time for school! And travelling... :)

Blijf op de hoogte en volg Dominique

13 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoihoi!

Het werd weer eens tijd voor een nieuw verhaaltje!
Nadat onze reis zo ongeveer ten einde was gekomen hebben we de dagen daarna nog wat sightseeing Pretoria gedaan met Britt. Het Voortrekker monument was erg mooi, hoe groot het monument was, zo klein was het museum, maar voor de architectuurliefhebbers mooi om gezien te hebben! Dit museum vertelt een groot deel van de Zuid-Afrikaanse geschiedenis.
Vrijdag en zaterdagavond zijn we uitgeweest in Pretoria. Dat was wel een ervaring! We kwamen terecht bij ‘Cheeky Monkeys’. De naam deed me meteen denken aan de ‘bananenbar’ in Time-out, waar de turkse en marrokaanse gemeenschap meisjes probeerden te scoren. Maar dit bleek toch wel een stuk leuker! Je weet niet wat je meemaakt. We waren de enige blanken in de toko! Daar werd nog eens gedanst, iedereen ging uit zijn dak. Ze roepen hier ook regelmatig ‘Hooooooo saaaaaaaa, O ho o o o osaaaaaa’. Waarom weten ze zelf ook niet maar het was een soort van trend geloof ik haha. Daarna nog naar wat andere kroegen geweest, waar dan weer bijna alleen maar blanken rondliepen, maar dat was lang niet zo leuk!
Maandag heeft Marc een dag mee mogen lopen op een middelbare school. Nadat wij ook weer naar school waren geweest zijn we hem op gaan halen. Bleek die snoepert toch met zijn neus in de boter gevallen! De hogere meisjesschool (in het Afrikaans: “Hoër meisieskool”, florisant als je dat verkeerd interpreteert als Hollander ;) ), had hij daar toch de hele dag 1100 vrouwen om zich heen gehad haha. Hij heeft het er erg naar zijn zin gehad, en per toeval zelfs nog een les maatschappijleer mogen geven, omdat de lerares er nog niet was! Heel toevallig, maar wel een super ervaring!
Omdat hij zo onder de indruk was van het ‘kunst’lokaal vond hij dat we dat moesten zien. Wauw!! Deze kinderen zijn talenten! Súpergave tekeningen en schilderen. Ze doen hier zelfs al onderzoek voor ze wat maken, wat resulteert in een map vol creativiteit. Ook Britt en ik waren onder de indruk. De lerares kon dit natuurlijk merken en was helemaal vereerd. We hebben een verhaaltje op het bord geschreven voor de kinderen met als boodschap dat ze erg mooi werk maken en daar zeker mee door moeten gaan, en als ze hard werken en zichzelf steeds verder ontwikkelen, ze veel kansen hebben. Ze zijn immers nog maar 16! De lerares kon ons niet genoeg bedanken, ze vond het geweldig. Later hoorde Marc dat de kinderen hetnog dagen over de ‘Hollandse komst’ gehad hadden. : )

Inmiddels hebben we er anderhalve week school op zitten. We kwamen er al snel achter dat we 2 weken achter liepen.. huh?? Daar waren wij niet van op de hoogte.. Dat wordt hard werken. We hebben aardig wat opdrachten, en die zijn een stuk kortlopender dan in België! Een ontwerpopdracht duurt DRIE weken (in België ong 7), het conceptidee wordt hier in een dag ‘verzonnen’, met als gevolg dat het erg plat is, niet echt over nagedacht.. Dit zijn wij niet gewend en dat is ook absoluut niet wat ze in België willen. Er werd van ons verwacht in een uur even 3 ideeën op tafel te leggen! Euuuhhh okee?? Het is dus even lastig om hiermee om te gaan…
Ook maquettebouw en photoshop, wat ik al 6 jaar doe, hebben we hier nog lessen in..
We hebben 19 contacturen in de week (ipv 35 in België). Maar vaak zijn lessen eerder afgelopen. Dit vinden wij natuurlijk helemaal niet erg… Dit komt omdat er vakken zijn die op ons niet van toepassing zijn (bijv. technische theorie over bouw, die hier heel anders is dan in Europa).
Máár het komt goed! We will survive : ). Onze klasgenoten zijn allemaal gezellig en tonen heel veel interesse dus dat is wel leuk!

Dinsdagavond heeft Marc me mee uit eten genomen, de laatste avond samen.. Woensdag hebben we afscheid genomen van elkaar, dat was heel moeilijk na 5 weken 24/7 bij elkaar geweest te zijn. Ook deze keer was het heerlijk om samen weer een stukje van de wereld te leren kennen. Waarschijnlijk gaan de 3 maanden ontzettend snel, maar dat neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vond om afscheid te nemen..

Donderdag hadden we een vrije dag (Women’s day), en de vrijdag kregen we er ook bij : ). Niiiice! dat worden dan mooi een paar dagen ertussenuit!
We zijn naar Graskop geweest, 400 km ten Noordoosten van Pretoria.
De eerste dag hebben we gereden, gereden en gereden. Je kunt moeilijk inschatten hoe lang je erover doet. Sommige snelwegen hebben dikke gaten (potholes) in de weg waardoor je echt zachter moet rijden. Zelfs in de bergen met flink wat bochten mag je 100 rijden! Maar dan wel een bord naast de weg met ‘High Accident Zone’ en de nodige kruisjes in het zand…. Raar!
Dus je moet je eigen snelheid hier een beetje bepalen, maar dat gaat prima! Als ons Truus ook de berg op wil in ieder geval want die heeft er wat moeite mee ;).
In graskop aangekomen zijn we bij gebrek aan een keuken in ons hostel uit eten geweest. Portugees/Mozambiqaans… Dat beloofd wat! Als voorgerecht hadden we Chicken Giblets, geen idee wat giblets zijn maar we zien wel. Nou ik ging zowat over mn nek!! Het smaakte naar levertjes maar, wat is het?!?! Ja hoor! Kippenmaagjes…. Mijn maag ging er van op zijn kop staan hahaha. Het hoofdgerecht was ook niet echt lekker.. helaas! Maar we hebben weer flink wat gelachen, alsook het restaurantpersoneel!
In het hostel kregen we de sleutel van onze ‘kamer’, in een treincoupé! Dit was de goedkoopste, ofwel ‘studenten’optie haha. Het sliep redelijk hard op een treinbank maar nadat we overal dekens vandaan hadden gebietst en kruiken hadden gemaakt (plastic flessen met warm water : ) ) hebben we aardig geslapen.
De dag erop wilden we vroeg vertrekken. Totdat Brittje roet in het eten gooide… ‘ho shit, oh shit! Do……… ‘Ja?’ De sleutels liggen in de achterbak……’ Neeeeeeeeeeeeee dat kan echt niet! Wat nu?!
Dussss.. Bellen bellen bellen, en 3 uur later stond de ‘Locksmith’ op de stoep. Nog geen minuut had ie nodig om met een aluminium staaf de auto open te maken! Hoe doen ze dat toch, die negers? ;) Balen van de verloren ochtend, maar over de service is te spreken! We werden constant platgebeld door het verhuurbedrijf, de plaatselijke ANWB en de locksmith. De arme man moest er 100 km voor rijden…
En we konden weer verder met de panoramaroute! Eerst naar de ‘three Rondavels’ 3 rotsen in de bergen die de vorm hebben van de ronde huisjes hier (rondavels). Geweldig uitzicht ook! Mooi begin! Daarna zijn we doorgereden naar ‘Bourkes Luck Potholes’, super mooie rotsformaties, maar dan met ronde vormen, heel apart! Ook met watervalletjes en bruggen over de kloven. Hier hebben we wel een tijdje rondgelopen, super mooi! Durfde Britt éindelijk het water over (springend over rotsen) werd ze teruggefloten door de guard, aangezien ze bovenaan een waterval zat, hahaha schitterend.
Hierna nog naar God’s Window, wat het meest bekend is. Dus wij benieuwd, maar dat viel een beetje tegen.. Wel een stukje door het ‘rainforest’ gelopen hier, was wel mooi!
Na deze mooie dag zijn we gaan eten bij het legendarische pancake restaurant ‘Harrie’s’. we verwachtten er niet teveel van, gezien ons eten gister :), maar mijn bobotie pannekoek was héérlijk!
Deze avond hebben we weer in de trein geslapen, maar deze keer met onze eigen verwarming! Een 5 liter fles met warm water, we worden creatief!! En ja het werkt hoor!! Lekker filmpje gekeken, heerlijk lekker ontspannen!
De laatste dag zijn we naar Pilgrim’s rest gereden. Dat is een monumentaal, authentiek dorpje wat bekend staat om het goud dat daar te vinden is! Hoppaaa daar moeten we zijn! ;)
Het dorpje zelf was natuurlijk zo toeristisch als het maar zijn kan, maar ’s middags gingen we goud zoeken. Met de gids en een paar schalen naar de rivier, fijn zand in de schaal, zand uit de rivier erop en rondjes draaien, net onder het wateroppervlak zodat het klein zand eruit gaat en de grote stukken overblijven, grote stenen eruit en uiteindelijk hou je helder water en een paar kleine stenen over. Dat draai je rond en dan blijft het goud op de rand zitten. Jaja, 4 stukjes goud! Van 1x1 mm ong, nice! Britt stelde voor om dan maar meteen een goudstaaf bij elkaar te zeven hahaha.. Nou.. het water zit tegen vriespunt, met de slippers erin en krom met de rug. Mwoaaah nee. Maar wel heel leuk om een keer gedaan te hebben! Voelen we ons een keer echte golddiggers :).
Hierna zijn we nog naar de Berlin Falls en Lisbon Falls geweest. Waaaauwww! Dat was mooi! Superhoge watervallen! En natuurlijk tegen de steile wand naar beneden voor het mooiste zicht.. En op het randje zitten om te zien hoe diep het wel niet is, beetje spanning hoort erbij. ’s Avonds kwamen we terug in ons hostel, vielen wij ook eens met de neus in de boter!! Een wielerploeg in het hostel! Met alleen strakke broekjes en, nouja, prima lichamen :). Hehe..
Maar wij zijn natuurlijk netjes vroeg met een filmpje het ons bed in gedoken. Morgen weer vroeg terug naar Pretoria!
De rit terug was weer prima! Mooie stukken gehad onderweg. En ook nog langs een brand afgereden.. We zagen in de verte al rook, maar dat is niet raar hier want dat zie je overal. Meestal worden er akkers verbrand voor de vruchtbaarheid, maar soms is het ook gewoon van de droogte.
Deze keer kwam de brand wel echt dichtbij! In de binnenbocht werden we verrast, een meter naast de auto, was wel even schrikken.. je kon de warmte voelen!
We hebben dus mooie dagen gehad, heerlijk dat we er gewoon tussenuit kunnen, we gaan tussenin lekker een weekendje op vakantie :).

Verder heeft t hier vorige week GESNEEUWD! Het was zelfs wereldnieuws! Voor het eerst weer in 44 jaar.. Die gezichten hier, dat was schitterend. De kinderen hadden het zelfs nog nooit gezien. Maar dat bewijst wel hoe koud het hier is.. We hebben laatst een jas moeten kopen aangezien we de meeste warme kleding thuis hadden gelaten. Vanochtend hadden we bevroren ruiten. Zo raar, overdag is het rond de 20 graden, en ’s nachts vriest het.
Huiswerk maken is ook best lastig, het leven speelt hier namelijk buiten af.. We hebben nergens anders een tafel om aan te werken dan buiten. Dus de tijd indelen is heel lastig nog. Ik ben gewend om mijn huiswerk ’s avonds te maken, maar dat gaat hier bijna niet.

Enn nog wat:

Ik krijg hier de héle dag stroom van alles. De auto, deurklink, mijn jas, van mensen. Niet te geloven. Ik wordt er steeds banger van, soms doet het echt zeer! Heel raar ook ik heb dat in NL nooit!

Wij eten graag met veel groenten, en dan vinden ze hier héél raar!! Wat dat betreft is het net Amerika. Fastfood all over the place. Mc donalds midden in de nacht en groenten worden er echt niet gegeten.. Op de aardappels hoort boter en boterhammen wordt ook lekker door de boter gesopt. De flessen wijn gaan open om 10 uur ’s ochtends. Hahaha wij verkijken ons hier ook! Hadden we niet helemaal verwacht eigenlijk. En wij willen liever geen ‘toupvot’ krijgen (een negerinnenkont op z’n Limburgs ;) ).

De warmwaterflessen is het idee van de eeuw! Heb je geen kruik thuis, doe dat! Heerlijk! Zoals een van onze moekes ‘Elsie’ zegt, ik heb geen man nie meer nodig nie! Hahaha.

Maargoed het is wel weer genoeg, mijn verhaal is weer veel te lang!
Ik heb zelf het idee dat het een beetje negatief overkomt, maar dat is niet de bedoeling!
We hebben het hier supergoed naar ons zin! Heerlijk ook dat we zo vrij zijn om overal heen te kunnen rijden met de auto en de mensen hier zo lief voor ons zijn.
Aanstaande zaterdag gaan we met de oldies hier mee naar een festival en dan gaan we blijkbaar alle dierenvlees van Afrika eten! Haha ben benieuwd.

Foto's staan op:

• 14 Augustus 2012 - 10:10

Droog:

Nee joh gekkie niks negatiefs, prachtig verhaal! Dikke kus

• 14 Augustus 2012 - 10:11

Steph:

Hahahahaha mijn naam wordt 'droog' op autotext

• 15 Augustus 2012 - 11:34

Loddy:

Oh my god!! Jij maakt t wel mee daar... volgende keer eet je olifant ;) en wat een prachtige foto's!! Ik ben hier zwaar onder de indruk...
    De tijd zal wel vliegen...

Have fun en geniet ervan!

Kusje

• 15 Augustus 2012 - 12:01

Marc:

Jammer dat ik niet bij je kon blijven :(
    Foto's van de putholes zijn mooi!!! Geniet ervan schat!

• 15 Augustus 2012 - 18:10

Gerte:

Do, ik heb genoten van je prachtige verhalen.
    Ik was ook wel super benieuwd, ik heb je via deze site 3 weken niet kunnen volgen, was wel erg jammer.
    Marc was vanmiddag ook nog even hier, jullie hebben samen prachtige weken gehad.
    Hopelijk gaat dat nu samen met Britt ook goed, je moet ook nog aan school denken he, niet alleen aan de leuke dingen.
    Maar wel blijven genieten.

Groetjes van Moekes.

• 15 Augustus 2012 - 19:33

Tanteke Uit Rooi.:

Hallo meisie,
    dat is nou `n opleiding! om jaloers op te zijn,om ook nog tussen in vacantie te houden, zo zijn de 3mnden nog te kort, maar geniet ermaar van ,het is je gegund.afscheid is nooit leuk maar je kunt terug kijken op `n mooie tijd samen.
    Kirsten heeft `n baan bij de Gem Oss dat kreeg ze te horen op vacantie in Tinerif, maar ze krijgt nog `n afwikkelings gesprek. dan wil ze iets gaan zoeken om samen te wonen,leuk he, we wachten maar af.
    de Fam v doorn zouden deze week fiets vac hebben maar is niet doorgegaan,v.w ome Gerard aan het hart behandeld moet worden en 3 omleidingen.dan volgend jaarmaar als het nog iets uithaald.
    Dit was mij nieuws, wens je nog goede leer en vacantie dagen en succes met alles.
    Liefs uit het mooie en warme 29 gr Rooi.

• 16 Augustus 2012 - 09:43

Björn:

Skon dè ge 't goed makt vrouwke!
    En met die "toeptaffel" (zoals we dat in onze buurt zeggen) zit het toch wel goed, hahaha!
    Niks mis met een ghettobooty!
    Geniet ervan!
    xx

• 16 Augustus 2012 - 19:26

Toos:

Het is zoals altijd weer geweldig mooi om te lezen wat je weer allemaal hebt gezien en meegemaakt.

Je zou er bijna voor naar school willen gaan.
    Fijn dat het zo leuk is en je de kans hebt om veel leuke dingen mee te maken en te zien.
    Succes met je schoolwerk, helaas moet dat ook gebeuren.

Knuffel Toos