When study begins... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu When study begins... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu

When study begins...

Blijf op de hoogte en volg Dominique

12 September 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal!

Het leven begint hier al helemaal ‘normaal’ we worden dus dan schiet waarbenjij.nu er een beetje bij in, maar hier dan toch :) Enjoy!

De Wildsfeesten waar het vorige verhaaltje eindigde waren wel leuk. Het was een feest bij de middelbare jongens en meisjesschool hier in Pretoria. Wij vroegen ons af of dit dan niet een totaal andere leeftijdsgroep voor ons was.. Nee nee, er komen ook oud leerlingen. We dachten dat we met een aantal mensen gingen, maar uiteindelijk liet iedereen het afweten dus gingen we alleen. Wij met goede moed op zoek naar die ‘leeftijdsgenoten’. Helaas, tot 17 en hun ouders/leraren. Beetje jammer. Maar gelukkig zag het er allemaal heel gezellig uit en zijn we gewoon ergens gaan zitten waar we een hele tijd met een lerares hebben gepraat. Ook hebben we érg lekker gegeten! Onder andere een driegangenbuffet, met kuduvlees en impalastoofpot. En natuurlijk de boerewors! Afrika’s specialiteit (sterk gekruide verse worst) Superlekker allemaal. Maar helaas was de stand waar je echt al het wild kon proeven dit jaar niet van de partij.. Jammer. Maar weer een ervaring rijker!

Ook hebben we Britts verjaardag gevierd. Dat was supergezellig. Ik had Britt gezegd dat we uit gingen eten, maar ik had stiekem samen met Yzelle en Alex een surprisediner geregeld. Een Chinese braai. En LEKKER dat het was! Wokken op de bbq. Ze hadden er flink werk van gemaakt! Ze was erg verrast aangezien ze helemaal niks door heeft gehad. Er werd voor haar gezongen in alle talen die hier gesproken worden. Big happening want ze werd 21! Heel grappig. Op zo’n momenten heb je ook wel echt een familiegevoel, als je met z’n allen aan tafel zit.

Verder leren we Afrika steeds beter kennen. Net na het laatste verhaal kwam de ‘strike’ op school.
Vrijdagochtend kwamen we op school en stonden er tientallen studenten met koffers op straat, uitstapje, dachten wij…
Maar, net voordat we onze toets zouden gaan maken werden we vriendelijk verzocht de school te verlaten aangezien die binnen de kortste keren toch geëvacueerd ging worden. Vanwege de studentenprotesten die er op een aantal plaatsen nogal heftig aan toe gingen (benzinebommen, vernielingen…..). De campus waar wij op zitten is de hoofdafdeling van de TUT campuses. 2 andere vestigingen, waar dus ook het geweld was, waren die donderdag al gesloten. Alle studenten die op de campus wonen zijn uit hun kamer gezet voor de veiligheid, dus dat verklaarde de koffers. De reden van de protesten was ontevredenheid over de financiële situatie op de scholen en de toestand van het onderkomen voor studenten. Dit heeft op ons natuurlijk wel wat indruk gemaakt, een evacuatie is niet zomaar iets. (ik, nuchtere Hollander, dacht ook aanvankelijk bij het woord ‘evacueren’ dat het om een brandoefening ofzo ging hahaha).
Maargoed, het weekend voorbij en maandag konden we weer gewoon naar school, dus niks aan het handje.
Totdat we bericht kregen dat het tóch nog gesloten werd. En dat ging door tot vrijdag. Reden? Geen idee…. De protesten waren blijkbaar al voorbij…
Maargoed, hierdoor konden we wel onze verloren tijd (omdat we 2 weken later waren begonnen dan de rest) inhalen. Het eerste project van Interior Design was af. Voor de maquette die ik in had geleverd heb ik een 7,1 gehaald, (met een beetje trots.. hoogste cijfer van de klas :) )

In het weekend gaan we regelmatig uit. Meer dan in Nederland, want hier is het natuurlijk heeeeel anders. Meestal gaan we naar de Stones. Dat is een club in Pretoria waar ook weer, alleen maar, donkere mensen rondlopen. Zoals bij de Cheeky Monkeys gaat iedereen hier uit zijn dak op de muziek. Iedereen danst, lacht, is blij. Super sfeertje. Maar het blijft wel oppassen als blanke vrouw. Iedereen kijkt naar je, maar als je daar goed mee omgaat is dat prima. Gelukkig hebben we meestal wel een of meerdere personal guards bij haha ;). Bij de ingang word je gewaarschuwd dat je op moet passen, en binnen ook nog een paar keer. En dat is wel nodig, in onze omgeving zijn er namelijk al 2 telefoons en een Ipod gestolen. Dus wij nemen voortaan ook niets meer mee dan alleen wat geld. Je ontmoet hier ook veel mensen. Waaronder een jongen uit Tsjaad, die voor 2 jaar studeerde in Nijmegen! Wat grappig! Wat ie het meest miste, de stamppot en zijn fiets. Hahahaha (een fietsende neger is écht apart)

We zijn naar de Fruit & Veg Market geweest. Op aanraden van hééél veel mensen. En ja hoor, wat een geweldige markt! Je hebt hier álles, dus niet alleen groenten en fruit ;), maar ook éindelijk bruin brood, lekkere kaas enz. We waren in de zevende hemel. Even fastfood-Africa ontvluchten . We raakten hier aan de praat met de bakker die uit Nederland kwam, een rondleiding gekregen door de bakkerij, super leuk. Maar geloof me, hygiëne nemen ze niet zo nauw.. Personeel wordt zwaar onderbetaald. Zoals overal hier trouwens. Ongeveer €10 per dag….

Vorige week zijn we naar Soweto geweest, township in Johannesburg met anderhalf miljoen inwoners. Ik verwachtte hier net zoiets van als de townshiptour in Capetown. Viel dat even tegen. We zijn Soweto amper in geweest, vooral vluchtig gezien vanaf de snelweg. Wel naar het Apartheidsmuseum geweest, wat heel indrukwekkend was. Verteld de hele geschiedenis over Afrikaanse rassenscheiding, Nelson Mandela enz.

Zondag zijn we samen met 3 andere Nederlandse meisjes naar een pretpark in Johannesburg geweest. Was erg gezellig. Hoewel ik na 2 attracties al kotsmisselijk was, was het toch een fijne dag, lekker rust, in het zonnetje, mensen kijken en heerlijk niksdoen.

Op school gaat het verder allemaal zijn gangetje. Voor het eerste designproject heb ik een 5,6 gekregen. Daar werd het harde werk even zuur beloond. Maar, we moesten niet treuren, want dit was omdat wij dingen niet precies deden zoals hun ze doen. (hebben ze hier héél graag, maar hun beeld op design komt vaak niet overeen met het onze dus dat is wel eens lastig). We moeten wat dingen toevoegen en veranderen en dan wordt het cijfer herberekend. Overigens schrikken wij hier ook echt van de puntentelling want hoger dan een 7,5 gaan ze niet, en een 5 is ‘goed’.

Ik kan nu al een boek schrijven over de dingen waar onze ‘broek van afzakt’. Maar dat is Afrika………
Om een paar voorbeelden te noemen;
Als de helft van de studenten niet op komt dagen omdat ze te lui zijn om naar school te komen omdat het regent wordt er overwogen de les te staken omdat ze anders volgende week alles weer moeten herhalen (HUH?!). Ook duren lessen vaak maar 10 minuten en dan kun je weer gaan.
De hele schoolkalender wordt een week uitgesteld vanwege de protesten (wij zijn gewend dat alles gewoon doorgaat ook al gebeurd er zoiets, maar hier heeft iedereen een week in zijn nest gelegen).
We worden behandeld als kinderen.. Alles wordt voorgekauwd, de planning wordt voor je gemaakt, en veel beslissingen ook. Absenties worden opgenomen. (Je zit er toch voor jezelf?!). Gelukkig kunnen ze het SOMS wel waarderen dat wij Out of the box denken, en niet precies de lijnen volgen die ze voor ons tekenen. En krijg je een glimlach als wij voor onszelf een ‘uitdaging’ willen aangaan door de opdracht een beetje naar ‘Europese’ hand te zetten.
Gelukkig hebben we 1 les, fotografie, wat we heel leuk vinden. De lerares is echt superleuk en helemaal onder de indruk van ons werk.
Maar verder…
Ze zijn wel heel blij met de Europese toevoeging, aangezien onze ontwerpen totaal anders zijn dan van de rest. Je moet je bedenken dat wij de ‘kans’ hebben om heel Europa te verkennen waar héél veel design te vinden is, dus wij hebben relatief al veel gezien. Hier hebben veel mensen geen geld om naar Europa of Scandinavië te gaan, dus zij blijven in hun eigen omgeving hangen.
De theorielessen die we hebben zijn over het algemeen allemaal herhaling van wat we al hebben gehad, maar dat is ook wel weer fijn.

Natuurlijk hadden we verwacht dat het heel anders ging zijn. Maar aangezien de projecten niet bepaald portfolio waardig zijn hadden we ook gewoon gehoopt dat we minder hard hadden moeten werken ;).

Het heeft hier afgelopen dagen een paar dagen pijpenstelen geregend waardoor de hele boel hier onderwater liep, maar nu hebben we gelukkig weer fantastisch weer, lekker hoor! De Lente komt eraan.

Verder moeten we ons visum laten verlengen. We hebben maar een visum voor 3 maanden. We dachten even het land uit de gaan en weer terug, maar dat schijnt helaas toch niet zo makkelijk te zijn. (bedankt visumdienst voor het goede advies….) Dus nu moeten we dat via Home Affairs regelen, maar omdat dat ook een heel gedoe is krijgen we wat hulp van onze papa’s en mama’s hier. We hebben inmiddels al een medisch onderzoek laten doen en een röntgenfoto laten maken. 87 euro lichter en het slaat nergens op. De foto hebben we inmiddels opgehaald en och wat heb ik toch prachtige longen, ribben… hahaha. Maar alles goed. Nu naar Home Affair terug

Morgen gaan we naar Johannesburg, lekker een dagje rondlopen en design opzoeken.

Ennnnn zaterdag ben ik jarig en ik verwacht natuurlijk dat hier een dikke DHL bus aan komt rijden die het een en ander moet bezorgen.. ;). Dussss ik ben benieuwd! ;)

Dat was weer een plakkaat, maar dan weten jullie weer hoe het hier zo’n beetje is.
Helaas niet meer de mooie reisverhalen, maargoed, that’s life!

Bedankt weer voor het lezen!!
Foto's staan op; https://picasaweb.google.com/117099980094228803771/WhenStudyBegins#

Liefs Dominique

• 12 September 2012 - 17:32

Marc:

Leuk!!!!!!!!!!!!!!!!
    Die DHL bus kan je vergeten, maar ik zal aan je denken zaterdag lief :)

Geniet ervan,
    KUss

• 12 September 2012 - 22:31

Gerte:

Ha Dominique,

Heel verrassend weer zo`n leuk verhaal op de site. en mooie foto`s erbij.
    Let maar op in die kroegen daar, dat vind ik wel een beetje eng , hoor.
    Gelukkig gaat het op school ook goed, had ik eigenlijk ook niet anders verwacht, ha ha.

Groetjes vanuit Erp, raar dat je zaterdag met je verjaardag zo ver weg bent, doei.
    Maar we denken de hele dag aan jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• 13 September 2012 - 11:38

Rhona:

Hard werken.. pff nee nu ben ik niet meer jaloers ;-)
    Nog een week vakantie voor het bij ons weer begint.
    Hier neemt inmiddels de herfst zijn intrede.
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Ik ga extra mijn best doen komend jaar, zodat ik misschien toch ook
    op uitwisseling kan.. Want als ik jou verhalen zo lees begint het echt te kriebelen!!
    Heel veel succes nog op school!! En ik kijk uit naar je volgende verhaal!! (en foto's!!!!)
    En.. Alvast een hele fijne verjaardag gewenst zaterdag!
    Liefs Rhona xx

• 13 September 2012 - 13:24

Jennie:

Heey Do,
    Leuk om weer te lezen hoe het met je gaat!!

• 14 September 2012 - 20:48

Tante Zus.:

Jarige Job,
    hartelijk gefeliciteerd met je 24ste verjaardag, Lang zal je leven in Gloria, blij dat ik niet hoef te zingen ,vroeger bij ons thuis zeiden ze als ons Zus zingt schreit heel China, daar kon ik het mee doen.och `n brede rug. bedankt voor de mooie verslagen geniet er elke keer van.hoop dat je van `n fijne verjaardag mag genieten ondanks je liefhebbende mensen hier hebt zitten in het MOOIE BRABANT. en ik mis het gebak maar koop zelf wel `n lekkere chocolade bol, en feest met jou mee in gedachte.
    jammer dat de kaart die ik stuurde te laat zal zijn,komt omdat ik met `n stok moest lopen v.w dat ik `n misstap maakte toen ik uit de bus liep, maar het gaat al beter,(onkruid vergaat niet) alles komt goed.
    nogmaals `n leuke verjaardag maak er wat van, mischien wel de eenigste keer in Africa toch ook leuk om mee gemaakt te hebben.
    Liefs en kus v. tante Zus.

• 15 September 2012 - 13:13

Arie:

Hoi Dominique,

Hartelijk gefeliciteerd met je 24e verjaardag. En, vanmorgen met een man of 3 de DHL lorry gelost met de vele cadooootjes. Wij hebben net als de voorgaande schrijfster, maar dan wel zonder stok, je verjaardag gevierd met een lekker gebakje dat Marc had meegebracht. Geniet van je verjaardag en we horen nog wel hoe je deze dag in Zuid Afrika hebt ervaren. Kusjes, Papa

• 15 September 2012 - 18:44

Toos:

He jarige job,

Nogmaals Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Heb begrepen dat je toch verwend wordt vandaag.
    Fijn hoor maak er maar iets extra's van vandaag!

Weer een mooi verhaal, misschien wel niet over een reis maar toch wel over de ervaringen
    zoals het in Afrika toe gaat.

Veel liefs XXX

• 16 September 2012 - 01:13

Björn:

Hey Do, wel jammer dat je zo'n kort verhaaltje geschreven hebt hoor ;)
    Valt me tegen van je :P
    Proficiat met je "bekant-30ste-verjaardag" nog...
    Ach, ge wit wie ut zegt...
    Geniet gewoon optimaal van der ervaring die je daar op doet...
    En dat je toch dat strebertje blijft die altijd het hoogste punt van de klas wilt halen, dat nemen we gewoon voor lief!
    xx Björn

• 18 September 2012 - 14:46

Lodyy:

Lieve Doo,

Wat fijn om weer een verhaaltje van je te lezen! Kan me wel voorstellen dat het allemaal behoorlijk wennen is daar, maar je bent dadelijk wel een ervaring rijker!

We hebben zaterdag aan je gedacht met je verjaardag, en we hebben natuurlijk die 3 drankjes op je gedronken ;).. Hoorde dat je het nog leuk had gehad iig!

Dikke Kus.. <3

• 18 September 2012 - 17:41

Peggy:

heeee lief vriendinnetje!
    ik spreek je natuurlijk regelmatig, dus het meeste had ik al gehoord van je.. toch heel erg leuk om te lezen!! de foto's zijn ook leuk.. krijg ik een wat duidelijker beeld van alles! super!
    geniet nog maar flink de komende tijd.. voor je het weet zit je weer in het doodnormale Nederland!
    en als je terug bent gaan we nog even je verjaardag dunnetjes over doen..!
    oh en laat me weten als je post hebt hihi!
    dikke kus! x

• 25 September 2012 - 19:50

Zussie:

Dag Meisie,
    vanmorgen verrast toen ik de postbus opende met `n pakje van jou, erg leuk de brievenopener knap gemaakt'dank je wel waar heb ik dat aan verdient? en het kost je nog extra geld om het op te sturen,super van je.
    Meisje de foto doe op de seite staat krijg ik kippenvel van,de verwarming heb ik al aan,en trouwens je hebt veel knappere foto`s hierop ben je moeders mooiste niet als ik dat mag zeggen, of betekend dat we het te zwaar krijgen als we jou in de de stralende ogen kijken,ha ha.
    nu hou ik maar op met het onzinnig geklets,( v. Doorn`s klets.)
    verder veel succes met je studie en geniet van Afrika.
    Liefs Foepie uit Rooi!