The story goes on! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu The story goes on! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu

The story goes on!

Blijf op de hoogte en volg Dominique

29 September 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria


Hallooo!!

Weer een verhaaltje vanuit het lekker warme (en soms een drup regen-achtige) Zuid-Afrika!

Waar zal ik eens beginnen?!
De afgelopen weken zijn redelijk ‘bewogen’ geweest wat het hostel betreft. Dit is nu natuurlijk een beetje ons ‘thuis’ geworden, maar in dat huis gebeuren ook weleens rare dingen..
Ik kan daar online natuurlijk niet heel veel over zeggen, maar het is een lang verhaal! Kort gezegd zijn we de laatste weken een beetje te weten gekomen wat de vaste ‘familie’ die hier woont allemaal op hun kerfstok heeft, en zijn we zelfs gewaarschuwd door de politie met een van hen om te gaan. Deze man is er nu uitgezet. Hebben we anderhalve maand een goede band mee gehad, krijg je dit ineens… De kinderen die hier ook wonen vervreemden weleens onze spullen, ze zijn helemaal in to goochelen.. Dit is voor ons dus wat minder. Een keer goed duidelijk gemaakt dat ze van onze spullen af moeten blijven en nu heeft deze fijne familie ons zo ongeveer de rug toe gekeerd.
Zij hadden ons ooit, anderhalve maand geleden, een 2persoons kamer beloofd als verjaardagscadeau voor ons beiden, maar ook voor hen geldt mañana mañana, dus sliepen wij nog steeds in de 4persoons kamer.
MAAR gelukkig is er nog een hele lieve eigenares, die ons nu deze 2persoons kamer geschonken heeft! Onverwachts! Dus wij zijn daar dol en dolblij mee. Lekker een plekje voor onszelf, WIFI op de kamer en geen stinkende afvoerlucht. De kamer hangt nu ook vol met cadeautjes die we van onze vrienden hebben gekregen, zoals de grote vlag van Britt en de foto’s van mijn vriendinnen. Gezellig plekje dus, heerlijk!

Verder gaat op school alles nog zijn gangetje, ik heb er niet echt wat aan toe te voegen sinds het vorige verhaal.
Waarschijnlijk zijn jullie er heel nieuwsgierig naar hoe het allemaal is, maar als ik daar over ga praten ben ik bang dat het vooral negatief zal klinken.. Heel erg jammer, maar ik kan het niet mooier maken dan het is..
Met andere woorden, ik heb de afgelopen 2 jaar vaak geroepen.. Oh.. dat is weer ècht iets Belgisch, als er weer wat raars gebeurde. Maar geloof me, ik heb heimwee!! Wat een goed georganiseerde school hebben we toch in Mechelen, goede leraren, goede vakken. En ik leer er heel veel! Dat heb ik wel gemerkt nu ik hier zit..
Afgelopen week zijn mijn klasgenoten in België weer begonnen en zie ik op facebook de ene na de andere foto van het jaarlijks festival aan het begin van het schooljaar. Super leuk natuurlijk dat iedereen elkaar weer ziet na 3 maanden. Dan zitten Britt en ik hier achter onze laptop ‘Ooooohhh wat gezelliggggg!!’ hahaha.
Ik ben blij om te horen dat ik al wordt gemist door mijn huisgenootjes en vrienden die ik daar heb, zie er nu al naar uit om een paar dagen naar Mechelen te gaan om iedereen weer te zien. Wat is het eigenlijk toch fijn daar, besef ik nu pas des te meer! Maar als ik weer eens over mn oren in het werk zit daar zal het wel weer anders klinken haha.

Maargoed, mijn verjaardag hier was heel leuk! Britt had een geweldige lunch gemaakt met alles erop en eraan. Daar hebben we met het hele hostel van gegeten en was heel gezellig! ’s Avonds zijn we gaan uit eten en daarna nog wat gedronken in het hostel, voordat we uitgingen. Anouck en Jorien, 2 meisjes die we hier hebben leren kennen en ook studeren, waren langsgekomen, en een klasgenootje. Helaas regende en hagelde en ZO hard dat de rest van de klas het af heeft laten weten.. beetje jammer. Maar toch was de avond supergezellig en had ik ’s ochtends wel een redelijk zwaar hoofd…. Heel gek.

De vrachtwagen die eigenlijk op mijn verjaardag langs zou komen stond helaas in de file, dus die kwam van de week, een beetje verlaat, maar niet minder leuk! Een lief kaartje van Marc, tante zus en mijn vriendinnetjes, die erg leuk en origineel, zichzelf happy hadden gemaakt voor mijn birthday! ;) (zie de foto’s op de deur). Eerder had ik al een lief kaartje ontvangen van thuis.

We zijn naar Johannesburg geweest. In eerste instantie dacht ik dat ik daar niet zou komen aangezien het best een gevaarlijke stad is voor toeristen. Maar ja, goed opletten, niks aan de hand :).
Dus wij met de auto naar Joburg, hele heisa natuurlijk met parkeren en probeerden ze ons nog even op te lichten maar dat is niet gelukt natuurlijk ;).
We zijn naar een museum en de Oriental market geweest, beiden niet echt geweldig.. Maar ik had op internet gevonden dat er ook een studio was voor jonge designers, dus zijn we daar heen gegaan.
Dat bleek een school te zijn om professioneel ‘etser’ te worden. We zijn gewoon binnengelopen en hebben wat studenten aangesproken. Deze hebben ons rondgeleid, dat was echt superleuk! Deze jongens maken echt vakwerk! Ze snijden uit linoleum een tekening en drukken die vervolgens op papier. Deze school bied hun ook de mogelijkheid om te exposeren, en zo hopen ze bekend te worden en hun werk te kunnen verkopen. Nou het was zo goed, dat ik denk dat deze jongens er wel komen. We hebben veel van hun werk gezien en hebben onze ogen uitgekeken. Leuke jongens ook, ambitieus en netjes. Ze brachten ons naar de auto voor de veiligheid haha, heel lief, toen ze hoorden dat we al 5u alleen door Joburg liepen zeiden ze WAT?! Dat durven wij nog niet! Hahaha
Omdat de dag veel te snel voorbij was hebben we gevraagd of we nog een keer terug mochten komen zodat ze ons de mooie plekjes van Joburg konden laten zien op gebied van Art en Design. Natuurlijk kon dat! Dus, dat gaan we morgen doen, hebben er zin in!

Afgelopen weekend hadden we een lang weekend met een nationale vrije dag op maandag. De dinsdag hebben we er zelf bij gepakt en omdat we vrijdag al vroeg klaar waren op school zijn we er mooi 5 dagen tussenuit geweest. Op naar Hluhluwe NP, St. Lucia, Wetlands en Sodwana Bay. Hier ben ik al eens met Marc geweest, maar toen lang niet alles gezien. Wij dachten oh, 7 uurtjes rijden moet lukken. 10 uur! Pfff dan ben je gaar! Overal zijn ze aan de weg aan het werken dus je kunt nooit vooraf schatten hoe lang je erover gaat doen. Soms rijdt je een uur lang 60 km p/u ipv 120. Na deze lange dag hebben we lekker geslapen. Ondanks 14 luidruchtige Afrikaanse meiden. (ze zeggen in België dat wij Hollanders luidruchtig zijn.. Meet South African Girls!!) De volgende morgen zijn we op safari gegaan, met deze vrouwen, oeioeioei. Die hebben meer fastfood en drank gezien in die Jeep dan dieren hahaha! Maar het was wel heel leuk. De safari duurde ongeveer 3 uur, de gids was een hele goede die ons veel vertelde over de dieren. Na deze safari hebben we zelf nog 5 uur zelf rondgereden in het park. Heel gaaf om een groep giraffen over te zien steken en door de rivier te rijden met onze kleine Truus. De natuur was ook ineens super groen geworden door de regen, mooi!
(Over heldere kleuren gesproken, onze geweldige fotografielerares heeft me geholpen met het opnieuw instellen van mijn camera, die ik al een hele tijd vervloekte door de doffe kleuren.. En nu zijn mijn kleuren weer superhelder! Stond gewoon verkeerd ingesteld. Voor jullie misschien moeilijk voor te stellen, maar ik ben er superblij mee! Scheelt echt veel).
’s Avonds in het hostel aangekomen regende het pijpenstelen, en bliksem! Niet normaal. En toen viel het licht uit, pikkedonker… Onze pizza was gelukkig nèt opgewarmd in de magnetron (heerlijk…!) en hebben we gezellig bij kaarslicht gegeten :). De hosteleigenaar kneep ertussenuit en toen moesten we het zelf uitzoeken, PIKKEdonker, zonder zaklamp, in de open natuur, aaaah! Dusssss gelukkig hadden onze laptops nog een beetje accu en hebben we gezellig Gooische vrouwen liggen kijken in bed.
Dag 3, Wetlands. Dit is een uitgestrekt gebied met mooie natuur en ook dieren in het wild. We hebben hier de hele dag rondgereden en dat was ook echt genieten. Eigenlijk mag het niet vanwege de dieren, maar toch ben ik stiekem even uitgestapt om te genieten van de rust.. Je hoort overal dieren, de wind door de bomen, en verder helemaal niks. Geweldig is dat. Maar helaas begon de tijd op het eind te dringen, we hadden de route een beetje onderschat en moesten vol gas naar de uitgang om er op tijd uit te komen. Rijden we met 100 km/u door dat park (ja dat is onverantwoord), steekt er ineens een hyena over!! Waaaaauw supervet! We hebben hier inmiddels al zoveel dieren gezien dat ik meteen zag dat ik deze nog nooit gezien had, kijken we om, is het een hyena!! Hoe vet! Maar tijd om te stoppen was er niet. 17:59 waren we het park uit, 1 minuut verwijderd van 40 euro boete. Haha! Wat een coureurs zijn we toch.
’s Avonds hebben we in een leuk hostel gezeten en weer ouderwets gepoold, tafelvoetbal gespeeld en getafeltennist, zoals op de camping! Gezellige mensen ontmoet en goeie muziek in de bar, echt een vakantiegevoel :).
De laatste dag zijn we naar Sodwana Bay gereden wat helaas een beetje tegenviel. Het strand was wel mooi, maar niet veel te beleven en bruin water…
’s avonds weer in de rimboe geslapen, was even slikken maar wel leuk! Op z’n Afrikaans!
Dag 5 weer de hele dag teruggereden, we kwamen nog door een supermooi dorpje. Op zo’n momenten heb je de neiging om de auto naast de weg te zetten en het dorpje eens in te lopen, maar dat kan dus echt niet. Tenzij je jezelf in gevaar wil brengen…
En toen we thuiskwamen stond onze nieuwe kamer op ons te wachten, super!
En toen woensdag op school werden we weer meteen op de feiten gedrukt.. ‘Huh, we hebben 3 deadlines deze week..’ Maar even het een en ander proberen te verzetten met de boodschap dat reizen érg belangrijk is voor onze inspiratie, hihi, dus nu hebben we voor sommige opdrachten wat extra tijd gekregen.
Maar helaas zijn onze plannen om aankomende week (schoolvakantie) naar Mozambique en het krugerpark te gaan wel van de tafel geschoven. Dat is toch wel iets te veel van het goeie. Onze lerares (lees kleuterjuf, heeft ons even goed in de oren geknoopt dat school toch wel de ‘FIRST priority’ heeft! Maar natuurlijk mevrouw)
Dus, toen waren daar vannacht ineens te plannen om de hele boel om te gooien en naar Capetown te gaan! Dan doen we het Krugerpark een keer in het weekend en Mozambique nadat we klaar zijn op school. Plannen plannen plannen..

Dus! Zoals jullie wel begrijpen zitten wij vol reisambities, we zijn hier immers maar één keer en proberen er alles uit te halen.
Nog een maandje te gaan, die is om voordat ik het in de gaten heb, dus genieten genieten!

De foto’s staan weer op: https://picasaweb.google.com/117099980094228803771/WhenStudyBegins#
Geniet ervan, en voel je vrij een ticket te boeken als je te jaloers wordt ;).

Bedankt weer voor het lezen, en tot snel!

Liefs, Dominique

  • 29 September 2012 - 01:37

    Peggy:

    Lieverd! Wat fijnnn! Dat jullie nu een 2 persoons kamer hebben!!! En 't blijft een beetje een domper van school, maar België is straks éxtra leuk meid! En wat een geweldige leuke en mooie dingen heb je weer gezien en meegemaakt! Ik ben helemaal jaloers als ik lees dat je heerlijk hebt genoten van de natuur in alle rust! Genieten!! En die foto's zijn echt super mooi!!! Ben echt jaloers! Hahaha die foto's van ons, hilarisch hè! Nou meissie! Geniet er nog flink van en ik spreek je snel weer! Dikke kus van mij en een knuffel van Tom :) xxx!

  • 29 September 2012 - 11:07

    Stephanie :

    Ik heb er echt over nagedacht om naar je toe te vliegen. Wat een verhalen en wat een avontuur. Ik moet de fotos nog bekijken. Wat ben ik trots op je hoe je alles doet en voor elkaar krijgt! Goed bezig mop! Geniet van de laatste maand want het is echt zo voorbij, dikke kus

  • 30 September 2012 - 14:40

    Björn:

    Wat heb je het toch slecht daar...
    Nee, van jaloezie zal nooit sprake zijn als er iemand in het buitenland bivakkeert terwijl ik in de überhippe en megatrendy metropool Veghel zit...
    Neem daar nog bij dat ik met een knieblessure in de ziektewet zit, en je weet dat het feest is hier!
    Hahaha, ff een deprimerend stukje om aan te geven dat je het super hebt daar in RSA!!!
    Uiteindelijk snap jij ook wel dat een rasoptimist als ik zijn tijd toch wel doorkomt ;)
    Take care Do!
    En geniet volop van je tijd door...
    P.S. Screw teachers and deadlines ;)

  • 03 Oktober 2012 - 16:28

    Toos:

    Het is een beetje jammer van de school en van je "familie"daar.
    Maar gelukkig toch ook nog veel leuke te dingen te doen en beleven.
    Je hebt weer mooie avonturen beleefd en veel gezien.
    Jullie zitten nog vol plannen en ik hoop dat het allemaal nog gaat lukken.
    Jou kennende gaat dat vast wel goed komen.

    Geniet er nog van deze laatste maand
    Veel liefs


  • 04 Oktober 2012 - 11:43

    Lodyy:

    Wat leuk om weer een verhaaltje te horen!! Een deel had je natuurlijk al via skype verteld.. maar fijn dat jullie het daar allemaal volhouden ;)

    Ben heel benieuwd naar de foto's die ik nu even ga bekijken.. en geniet vooral van je 2 persoons kamertje :) Toch een beetje privacy!!

    Tot snel :)

    Liefsxx

  • 04 Oktober 2012 - 19:45

    Tanteke:

    Hoi Hoi Hoi !!!!!
    wat weer `n prachtig verhaal, geniet er elke keer van.
    je maakt daar nog eens wat mee wat hier niet is,maar daar ben ik niet jaloers op,maar wel het avontuur schitterend,nog `n maandje dan zit het weer op ,maar dan begint weer de ROMANtiek IS OOK SUPERLEUK,met Mark in Veghel.die heeft je al zolang moete missen,maar goed om de band NOG sterker te maken,mooi toch.
    ben gisteren naar `n prachtige Musical geweest(ASPECTS of LOVE.) was ook genieten,
    geniet nog van al het moois wat Afrika nog te bieden heeft,en nog veel gezelligheid met je vrienden daar
    maar ben voorzichtig en veel succes met je studie.
    Liefs tanteke.
    p.s let niet op de fouten van `n oudje.Doei!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Dominique

Actief sinds 27 Juni 2012
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 9276

Voorgaande reizen:

03 Juli 2012 - 03 November 2012

Reizen en studeren in Afrika!

Landen bezocht: