Wat is het hier gaaaaf! En lekker! En mooooi!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu Wat is het hier gaaaaf! En lekker! En mooooi!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dominique van den Heuvel - WaarBenJij.nu

Wat is het hier gaaaaf! En lekker! En mooooi!!

Blijf op de hoogte en volg Dominique

01 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo, zijn we weer!

De afgelopen week hebben we weer ontzettend veel gezien en gedaan waardoor we de energie niet meer hadden om een verhaal te schrijven ;). Maaar speciaal voor jullie zijn we weer achter de computer gekropen!

Victoria Falls
De dag na ons vorige verhaal zijn we naar de Victoria Falls gegaan, een kleine twee uur rijden met de taxi. Bij de douanepost in Zimbabwe duurde het nogal lang, aangezien je gegevens met de hand en zeeën van tijd in een groot boek worden geschreven, lekker Afrika.
De Vic Falls zijn een van de grootste watervallen ter wereld, heel indrukwekkend! En omdat het ons wel heel gaaf leek en ik het nog nooit had gedaan hebben we een helikoptervlucht over de Falls gedaan!! Waaauuww, het was mijn (vervroegd) verjaardagscadeautje van Marc! Met een kleine helikopter vlogen we met z’n tweeën en de piloot een kwartier over de Falls, schitterend! Omdat je van zo’n hoogte het water niet ziet bewegen lijkt het net een ansichtkaart! En een héle mooie! Toen we onze voeten weer aan de grond hadden staan zijn we nog een tijd langs de Falls gelopen. En dat is een mooie route, aangezien de falls erg breed zijn. Door de diepte ontstond er veel nevel waardoor we uiteindelijk zeiknat waren, maar wel echt een ervaring! De vele regenbogen…
Op de terugweg kochten we een houten sculptuur van een straatverkoper die daar niet mocht verkopen. Hij werd ook meteen meegenomen door meneer agent.. Toen er een andere verkoper op ons af kwam vroegen we hem of hij niet bang was ook te worden meegenomen. “Nee, want na betaling van een paar dollar mogen we weer gaan”. Corruptie voor onze neus.
Terug in het hostel hebben we een supergezellige avond bij kampvuur gehad met een groep Zweedse tandartsen. Wat hebben we gelachen met deze vrouwen!

Pretoria
De volgende dag was weer reisdag. Vanaf Zimbabwe met de taxi naar Botswana, met het vliegtuig naar Johannesburg, met de trein naar Pretoria en met wederom een taxi naar het hostel. Een hele dag onderweg geweest, maar we waren weer ‘thuis’! Yzelle (eigenaresse) ving ons op bij de voordeur op en liet meteen een glas wijn inschenken, heerlijk! Wederom een gezellige avond bij het vuur gehad en niet te laat gaan slapen, morgen weer drukke dag!

Drakensbergen
Na wat trubbels uiteindelijk de huurauto opgehaald, en wat voor een… Een Chervolet Spark, wat een slome schildpad! Met vol gas haalt ie net de top van de berg haha! Ook de stuurbekrachting die hij mist is even wennen. Het links rijden, en links schakelen… Maarr het lukt :). Deze dag hebben we 600 kilometer gereden naar Amphitheater Backpackers in het noorden van de Drakensbergen. Schitterend hostel, gigantisch groot, artistiek en met zelfs een jacuzzi naast de bar : ).
In deze regio hebben we drie dagen op rij wandelingen gemaakt. De eerste dag op eigen gelegenheid als opwarming. De walk zelf was niet geweldig (ja we zijn al verwend..), maar de route die we met auto hebben gemaakt wel. Hoge bergen, diepe valleien, en overal lopen dieren en mensen over de weg, heel grappig soms (ook op de snelwegen). De mooie kleine bergdorpjes waar we doorheen reden. Erg bijzonder.
De tweede dag zijn we met een groep naar Lesotho geweest, het derde armste land en tevens het hoogstgelegen land ter wereld (ligt midden in Zuid-Afrika). Dat is ook een ervaring, in een minibus met 10 man, over keierweggetjes, 10 km/u en 6000 toeren hahaha! Hier zijn we in een dorpje geweest waar we het lokaal gebrouwen bier (wederom) mochten proeven. Vorige keer heb ik het gedaan, maar niet nog een keer!! Ook zijn we in de typische ronde huisjes geweest waar de oudjes muziek zaten te luisteren. Bij vertrek liepen een aantal kinderen met ons mee, ze zagen brood in onze rugzak zitten.. Mister, can I have some bread?!”, natuurlijk. Vervolgens kwamen er van alle kanten kinderen gerend. Het waren net Hollandse kinderen als het om snoep gaat.. En dan is hier brood een feest.. Het gezegde dat ‘de kinderen in Afrika er blij mee zouden zijn’, wanneer we eten weggooien kon ik nu wel beamen, wat waren ze blij.
(Sorry voor het contrast, lekker confronterend..) maar ’s Avonds hebben we heerlijk in de jacuzzi naast de bar gelegen met een biertje erbij.
De derde dag hebben we een flinke wandeling gemaakt naar de Tugela Falls, de een na hoogste watervallen ter wereld werd ons gezegd. Maarr.. beetje jammer dat er maar een pisstraaltje vandaan kwam.. Maar het geweldige uitzicht hier maakte dat meer dan goed, super mooi hoe ver je kunt kijken, hoe je de diepte ziet in het berglandschap, en hier was zelfs sneeuw, heel gaaf! ’s Avonds zijn we uit gaan eten met wat mensen uit onze groep, een Zwitsers stel, een Amerikaanse, broer en zus uit Roermond en twee Amsterdamse meiden. Heeeeerlijk gegeten! Hier kunnen veel koks in Nederland nog wat van leren!

St Lucia
“Even” naar St Lucia rijden bleek toch een rit van zes uur te zijn. St Lucia staat bekend om de natuur in de omgeving en de vele nijlpaarden. Deze nijlpaarden lopen hier ’s avonds gewoon over straat. Woensdag jl. heeft een nijlpaard het been van een man eraf gebeten.. Oeps! Oppassen dus.. De dag voor onze komst kwamen er twee nijlpaarden de tuin van ons hostel binnengelopen. Niemand had ze opgemerkt.. (deze beesten wegen 4000 kilo!!) een paar meisjes wilden toen doodleuk foto’s gaan maken van dichtbij.. geen idee dat ze lévensgevaarlijk zijn!
Deze avond heeft een Zuid-Afrikaan lekker voor ons gekookt en heb ik onze thailand ervaringen uitgewisseld met een stel uit Israël, zo leer je van elkaar :).
’s Ochtends wederom te laat uit bed, maar om 9 uur toch in auto op weg naar het Hluhluwe park (je zegt Sjloesjloewie park) voor weer een safari! Zebra’s, koedoe’s neushoorns en een Giraffe op een paar meter afstand, vet!
Hierna weer terug naar ‘huis’ gereden waar om 10 uur ’s avonds aankwamen, elf uur in de auto doorgebracht.. Toch leken we dichter bij huis te zijn aangezien we Amsterdam, Leiden en Ermelo voorbij zijn gereden haha. Toen we weer bij het hostel aankwamen was Britt, mijn studiegenootje, er inmiddels al. Weer een gezellige avond bij het kampvuur gezeten.

De dag erna hebben we lekker rustig aan gedaan.. Marshmellows gemaakt op de braai en een Marrokkaanse man een maaltijd voor ons laten bereiden haha : ). Marc is nu voor 4 dagen naar het Krügerpark en ik heb met Britt vast flink wat boodschappen gedaan. HEALTHY food want oeioeioei we moeten zelf echt goed koken want anders wordt ik zo rond als n tonnetje hier! Mooi ook hoe ze je aanstaren als je groenten of fruit klaarmaakt. Dat is toch veel te gezond?! Ik dacht dat Amerika erg was maar Z-A is niet veel beter…

Maargoed, de reis samen is helaas voorbij. Maar we zijn voldaan! De 4wheeldrive die we in eerste instantie wilden huren om de landen te doorkruisen, we zijn blij dat we dat niet gedaan hebben! Veel te duur en veel te lange afstanden die je moet rijden. Nu zijn we ook redelijk wat kwijt geweest aan vluchten (wel zeker goedkoper dan met de auto) maar we hebben langer van alles kunnen genieten. Precies wat we wilden doen hebben we gedaan. Zelfs de 5 dagen Drakensbergen hebben we nog kunnen doen. Het was super! Ook samen was het erg fijn :). Maar nu staat me weer een andere uitdaging te wachten..

Dus, vandaag hebben we onze eerste schooldag gehad! Voor ons vrouwen was het natuurlijk niet gemakkelijk om door de spits in een onbekende stad, linksrijdend de school te bereiken! Het zijn hier bijna allemaal eenrichtingswegen, en als je die wegen nog niet kent is het echt lastig! Maar, meisjes van school zouden ons komen redden… 3 kwartier later! Goeiendag zeg in die tijd hadden we het zelf ook wel kunnen fiksen hahaha.
Verder was het prima op school. We werden vriendelijk ontvangen en een rondleiding door de school gekregen. We hebben veel minder schooluren dan in België en de opdrachten zijn ongeveer die ik had op t Sint Lucas… Maar we krijgen wel andere vakken en in het Engels is het ook al een uitdaging dus we gaan ons wel vermaken! Maar mijn Engels is in ieder geval al een stuk vooruit gegaan!

Verder is het in het hostel nog steeds ontzettend gezellig! Het is echt al een thuis geworden. Iedereen is zo vriendelijk! We worden op handen gedragen. Vanavond zijn we weer uitgenodigd om mee te braaien, en geloof me, dat is goeie!!!

Dit was waarschijnlijk het laatste lange verhaal, dus wees niet bang ;). Wat ik allemaal doe op school interesseert de meesten misschien wat minder, maar ik zal jullie zo nu en dan nog op de hoogte houden!

Foto’s staan op;

• 02 Augustus 2012 - 11:12

Rianne Van Den Heuvel:

Ha reizigers,
    Onvergetelijke belevenissen!
    En wat een prachtige foto van close-up van man met hoed, wauw. Die ogen...!
    Marc, jij succes met de terugreis naar Nederland en Dominique, aan de studie!
    Liefs, xx

• 02 Augustus 2012 - 11:41

Annemarie Vd Broek:

Hej Do,
    Wat een avonturen weer!
    Je hebt een verjaardagscadeau gekregen om nooit te vergeten :) super!!
    Fijn dat het op school ook leuk is en dat de opdrachten wat makkelijker zijn kan je extra goede punten scoren ;)
    Heel veel succes nog & geniet ervan.
    Wij blijven je verhalen lezen.
    Groetjes Luc en Annemarie

• 02 Augustus 2012 - 13:05

Margo:

Leuke verhalen Do! Succes met je studie, je kunt extra genieten van je omgeving met die 'St.Lucas~opdrachten' ;)

• 02 Augustus 2012 - 21:08

Toos:

Ha meisje,

Geweldig wat je weer allemaal gezien en meegemaakt hebt.
    En inderdaad een super verjaardagscadeau om nooit te vergeten!
    De foto's spreken weer voor zich, voor ons dan want in het echt is het natuurlijk veel indrukwekkender dan dat een foto het kan vertellen.

Spannend dat de school is begonnen maar ook fijn dat je het naar je zin hebt zowel op school als in je hostel.

Veel succes en liefs XXX

• 02 Augustus 2012 - 22:18

Björn:

SUperleuk Do!!!
    Enjoy Krüger!

• 03 Augustus 2012 - 13:18

Rhona:

Ohh Do!!!
    Ik krijg kriebels in mijn buik van je verhalen en je schitterende foto's!!!!
    IK WIL OOK!!!!!!!!
    Heel veel plezier en succes op school!!
    x

• 05 Augustus 2012 - 16:21

Lodyy:

Fenomenale foto's en verhalen Dooo!! Had er 2 gemist maar wat zie jij daar indrukwekkende dingen... Hoop dat je geniet van de tijd dat je daar bent en veel succes op school!!

Snel skypenn.. :)?

Dikke kus

• 08 Augustus 2012 - 11:47

Steph:

Ben trots op je! Mooi verhaal, ik ga nu foto s kijken. Dikke kus

• 08 Augustus 2012 - 17:09

Peggy:

oooh meiske ! wat een gave belevenissen toch! ik ben ontzettend jaloers.. zéker als ik dan die prachtige foto's zie! jeetje! ben blij dat jullie er zo flink van hebben genoten!! de komende maanden mag jij sowieso nog van dat mooie Zuid-Afrika genieten! we houden lekker veel contact meid! dikke kus vanuit NL! x

• 10 Augustus 2012 - 11:08

Ingrid:

baie dankie dat ik mocht mee genieten van je mooie reisverhalen! ik had even wat terug te lezen maar heb er drie dubbel van genoten! wat hebben jullie veel gezien en gedaan zeg! echt super! :D
    Leuk ook om jou ervaringen te lezen in kaapstad haha het kwam voor mij weer ff allemaal heel dichtbij. ik wens je heel veel plezier op school & ik blijf je volgen! Hoe is t weer nou?! xxx